|
Després de l'apoteosi del pactisme que es va
viure el 30 de setembre al Parlament, ens hem volgut
fer la il·lusió que la cosa anava més
enllà i han abundat les veus que parlen del tancament
d'un cicle històric i l'obertura d'un altre,
així com de la liquidació del pujolisme,
del postpujolisme i del cripto, el para i el protopujolisme,
si fa falta.
Però potser encara és d'hora per llançar
tantes campanes al vol. A la vista de la remor de tambors
que arriba del govern i de les altes instàncies
jurídiques espanyoles (per qüestions d'higiene,
obvio cap referència a la caverna sempiterna
i les seves serenates per a esmoladors de ganivets),
no se li escapa a ningú que, al seu pas pel Congrés,
el projecte estatutari acumula tots els números
per patir un tijeretazo d'escàndol, que
el deixi jivaritzat en matèria de competències,
finançament i afirmació nacional: exactament
els punts que se suposa que marquen la diferència
respecte a l'anterior llei orgànica. Després
serà només qüestió d'habilitat
vendre el que en quedi com un miracle de l'Espanya plural,
i acabar de consagrar Zapatero com a nou líder
del catalanisme polític. I què en traurem,
a canvi? Doncs una mica més de peix al cove,
ço és, pujolisme pur i dur. És
a dir, que la classe política catalana haurà
fet el seu ardu i espectacular exercici de pactisme
acrobàtic per arribar si fa no fa al punt d'arrencada.
Que, al cap a la fi, era el màxim a què
s'aspirava. No sóc dels que pensen que no calia
escometre la reforma de l'Estatut: ben al contrari,
era necessari fer-ho i, una vegada engegat el procés,
era del tot imprescindible arribar a un gran acord com
el que es va produir i escenificar el dia 30. El supòsit
contrari, que no hi hagués hagut nou Estatut
per manca d'acord o de majoria, hauria produït
una fractura política que la societat catalana
hauria pagat caríssima, tant davant de si mateixa
com davant d'Espanya. El problema resideix en el fet
d'haver assumit de bon començament com a condició
sine qua non que el nou Estatut havia d'adequar-se
a la Constitució. Com prou hem tingut ocasió
de comprendre, els Estatuts d'Autonomia emanen i depenen
d'una norma superior, que és la Constitució,
i, si aquesta no és prèviament reformada,
per força qualsevol nou Estatut haurà
d'acabar per encabir-se dins d'uns marges molt concrets,
que no són altres que els mateixos de sempre.
Mereix encomi la capacitat dels líders polítics
catalans per arribar a acords de pes, però ara
fóra oportú preguntar-los per a què.
Aquest no volia ser un article sobre l'Estatut, sinó,
com diu el títol, contra el pactisme. Però
ja dic que en aquest Estatut jo no hi sé veure
més que una enorme filigrana pactista per a més
glòria d'una manera d'entendre Catalunya basada
en el reconeixement del fet que aquí els qui
manen al final són sempre uns altres i en un
pànic atroç a estripar mai la baralla.
Al llarg del procés de redacció de l'Estatut,
s'han sentit veus que demanaven aprofitar l'avinentesa
perquè s'exercís un gest contundent de
sobirania. Això per descomptat no s'ha fet, sinó
que ens hem limitat a pactar amb nosaltres mateixos
els termes de la nostra submissió: i ara no vull
dir que ho haurem de lamentar durant molt de temps,
perquè seria ridícul. Només vull
dir que, durant molt de temps, les coses continuaran
exactament com han estat fins ara. Que seguirem avorrint-nos,
lamentant-nos que no se'ns estima prou i que no se'ns
valora com ens mereixem. I ho farem amb dedicació,
perquè en el fons això és el que
ens agrada.
Sé que molts m'objectaran que el pactisme es
troba als fonaments mateixos de Catalunya i que en bona
part n'explica la perduració, perquè ha
estat allò que l'ha mantinguda com un país
pròsper i avançat fins i tot en les condicions
històriques i polítiques més adverses.
També podrien afegir que és preferible
el pactisme al maniqueisme i la inflexibilitat. I en
bona part és cert, però també ho
és que, quan has assumit com a pròpia
una estratègia basada únicament en el
pacte, fàcilment et trobaràs negociant
a la menuda els serrells de la teva pròpia anul·lació.
És el pactisme a ultrança el que ha modelat
la catalana com una societat essencialment claudicant,
que quan infla el pit se sent incòmoda i en el
fons espera que vingui aviat algú a abaixar-li
els fums, per després poder-se'n queixar.
|